KOMUNIKASI PADA USIA MUDA

Generasi yang berbeza hari ini mempunyai cara mereka sendiri untuk berkomunikasi, menurut Dr. Carol Kinsey Goman, dan kecenderungan mereka lebih berat kepada bagaimana komunikasi di antara majikan dan pekerja. Ini khususnya berkaitan generasi terkini untuk memasuki tempat kerja mereka. Generasi Y di mana mereka ini menghasilkan pergerakan yang pantas serta anjakan penting dari maklumat serta merta yang berasal daripada Baby Boomers dan Generasi X pula lebih menekankan kepada lebih banyak kepada semangat kerjasama.

Perubahan Tuntutan

Generasi X berkembang jauh dari Generasi lama (1927-45). Organisasinya mempunyai struktur hierarki yang berat, menuturkan kata-kata yang tersusun dan kemas. Cara ini menimbulkan persoalan dengan kemunculan Baby Boomers (1946-64), di mana ia menjangkakan pekerjanya melihat untuk mengurangkan kesan hierarki dalam sebuah syarikat dan meningkatkan komunikasi yang penting untuk berkongsi menaikan nilai dan misi syarikat.
Generasi yang lebih kecil iaitu Generasi X (1965-83) di mana apabila mereka mula bekerja di sesebuah organisasi mereka telah bersetuju terhadap misi dan nilai penting organisasi tersebut tetapi mereka juga menuntut penyusunan kerja yang lebih baik. Menurut Goman, mereka menerima penyusunan kerja ini kerana mereka merupakan sektor yang lebih kecil daripada Baby Boomers. Bagaimanapun, penyusunan pekerja dan majikan berkaitan rapat dengan peningkatan daya kerja semasa, ekonomi dan secara keseluruhannya pembentukan acara generasi tersebut.

Kesan kepada Generasi Y

Generasi Y pada masa akan datang mempunyai kesan yang lebih bermakna dan bagaimana daya kerja dan komunikasi di antara mereka. Menurut Goman, dengan adanya komputer pada masa kini membolehkan manusia bergerak untuk melakukan sesuatu perkara yang lain.
Menurut Goman lagi, Generasi Y mampu melakukan pelbagai tugas dan mereka mempunyai tahap kesabaran yang rendah untuk menampakkan kebosanan dan untuk menarik perhatian setiap generasi. Ini dapat dilihat dalam MTV daripada 100 lontaran imej setiap minit pada penonton mereka, hal ini menyebabkan perubahan imej secara berterusan. Teknologi dapat mengubah pengamatan dan cara ini dapat menggantikan kehendak mereka kepada komunikasi.

Membawa perubahan teknologi

Langkah perhubungan antara generasi muda amatlah penting dan ianya dapat di lihat daripada tindakan “pasif” atau “cergas” komunikasi kepada “aktif” atau “tarikan” komunikasi. Generasi Y mempunyai kehendak aktif yang melibatkan penerimaan maklumat atau mereka akan lebih cepat tidak menumpukan perhatian. Banyak universiti yang telah sedar awal dan berpendapat generasi sekarang memerlukan layanan dan berlainan cara untuk mengambil hati.


Tiada bahagian untuk maklumat

Bagaimanapun, Goman tidak melihat maklumat dalam lingkungan komunikasi, dengan pengecualian ini dari menghentikan komunikasi dan pergerakan komunikasi. “ Ini adalah untuk menerangkan dengan lebih jelas kepada mereka supaya dapat dibezakan kepada sasaran generasi yang pasti” menurut Goman.

0 comments:

Post a Comment